Recension: Berättelsen om Narnia: Häxan och lejonet

Berättelsen om Narnia: Häxan och lejonet

Fantasy & Familjefilm från 2005
Recenserad 28 december 2005 av Igor

Berättelsen om Narnia: Häxan och Lejonet, som har blåsts upp till julens storfilm av medierna och lyckats motsvara förväntningarna rent penningmässigt, är en adaptation av C. S. Lewis älskade barnbok med samma namn. Filmatiseringen har emotsetts av Narniaböckernas läsaren en lång tid och innan jag fortsätter denna recension tänker jag med ens göra det klart att jag inte har läst boken utan att mina funderingar enbart baserar sig på det filmen har att erbjuda.

Från första sekund rycks vi med i ett högt tempo. Tyska flygplan bombarderar den engelska huvudstaden och de fyra syskonen Peter (William Moseley), Susan (Anna Popplewell), Edmund (Skandar Keynes) och Lucy (Georgie Henley) tvingas gömma sig undan projektilerna i ett skyddsrum tillsammans med sin mor. Vi får lära känna till att barnens far har dragit ut till kriget och att Edmund är den av de fyra syskonen som har svårast att handskas med denna situation, vilket i sin tur leder till att han fjärmar sig från de övriga barnen. Syskonen skickas, efter bombanfallet, av sin mor, med tåg, ut till den engelska landsbygden för att komma bort från krigets fasor. De flyttar in i en herrgård där en excentrisk professor huserar, men framförallt där det i ett tomt rum står en garderob som är porten till den magiska världen Narnia. Syskonen finner snart sin väg in i Narnia där de rycks med i kampen mellan de goda krafterna representerade av lejonet Aslan (Liam Neeson) och de onda krafterna representerade av den vita häxan (Tilda Swinton).

Filmens handling är därefter i grund och botten väldigt förutsägbar, även för en som inte läst boken i förväg, men detta behöver inte till sin fulla mening betyda att filmen fördärvas av faktumet. Sagors charm beror till stora delar på att de kan fånga beskådarens intresse hur förväntat deras slut än må vara. Berättelsen om Narnia lyckas göra detta till en början då Narnias värld ännu förblir en mystisk plats, men så snart de fyra syskonen kastas in i den främmande världens handlingar så visar sig Narnia erbjuda förvånansvärt lite för att hålla intresset uppe. Den har dock sin charm emellanåt som t.ex. samspelet mellan den vita häxan och Edmund, bävrarnas smått underhållande ”gifta par tjabbel” och ögonblick som mötet syskonen och jultomten emellan då det är hur underhållande som helst att sitta och småskratta till den allt annat än politiskt korrekte tomten som delar ut vapen som julklappar till barnen.

Skådespelet i filmen är av en blandad kompott. Den vita häxan spelas skickligt och kyligt av Tilda Swinton samtidigt som Liam Neeson gör sitt bästa för att ge lejonet Aslan en personlighet, men misslyckas då hans röst i mitt tycke inte bär på den auktoritet som karaktären behöver. Aslan är å andra sidan, rent visuellt, det bästa filmen har att erbjuda när det kommer till datoranimerade effekter. Lejonet är verklighetstroget och scenerna Aslan och de mänskliga karaktärerna emellan fungerar väl. Dock så är fortfarande Aslan inte en karaktär man bryr sig något särskilt mycket om. Han introduceras relativt sent, jämfört med andra roller, och den känslomässiga ”höjdpunkten” med hans allegoriska död och återuppståndelse förlorar sin kraft då man rent ut sagt inte bryr sig om karaktären.
Skådespelet bland de fyra barnen är liksom resten av filmen av olika kvalitet. Förvånansvärt nog är det dock inte de äldre av barnen som övertygar, utan de två yngsta och framförallt minstingen Georgie Henley som bär på filmens hjärta i sin roll som Lucy. Skandar Keynes i rollen som den intressantaste av karaktärerna Edmund handskas väl med sin del medan Anna Popplewell och William Moseley gör föga avtryck som Susan och Peter. Susan och Peter som karaktärer känns aningen stereotypa, med Susan som en besserwisser och Peter syskonens ”ledare” som från första ögonblicket han ser engelska soldater dra ut i krig i den riktiga världen, gör allt för att själv visa sig vara stor och stark.

Sammanfattningsvis kan man säga att Berättelsen om Narnia: Häxan och Lejonet fungerar någorlunda okej som en film riktad till de allra yngsta barnen, men liktidigt så känns filmen alltför lång samtidigt som den på något konstigt sätt lyckas ha en handling som uppfattas framstressad. För de som läst boken i förväg och tyckt om den så kommer filmen förmodligen att kännas som ett gott återseende till Narnias värld, medan det för den som inte läst boken förmodligen kommer att upplevas som en medioker barnfilm med stundom bra scener blandade med scener av den raka motsatsen. När väl en ny film baserad på Narnia-böckerna kommer till biosalongerna i framtiden så kommer jag själv vänta och kanske se den på TV hemma i fåtöljen istället. Nu i efterhand funderar jag på om det inte hade varit det bästa alternativet när det gäller denna film också.

- Recenserad 28 december 2005 av Igor -

1. Fräls oss ifrån ondo
2. Captain America: ...