Recension: Fucking Åmål

Fucking Åmål

Fucking Åmål

Drama & Romantik från 1998
Recenserad 22 augusti 2005 av parantes
Betyg av parantes

En del filmer har totalt rätt tajmning; så för alla de som då gick på högstadiet när Fucking Åmål kom var det filmen som de flesta talade om. Dessutom var regissören Lukas Moodysson ny och het så mycket av marknadsförningen gick ut på att tala om hur pricksäkert den här nya unga talangen fångade högstadietiden. Men allra mest handla det nog faktiskt om att Fucking Åmål kändes som att den var först; den kapslade in ett 90-tal som var på väg mot sitt slut, berättade grovkornigt och ärligt om trovärdiga karaktärer bosatta i ett fiktivt Åmål men egentligen inspelat i det som sedan skulle komma att bli hela Sveriges filmstad; Trollhättan. Lukas Moodysson själv skrev manuset efter en bok där det fanns en mall hur man skrev manus, castade Mathias Rust inte på talang utan för att han såg rätt ut när han åkte iväg på sin moped och gjorde Alexandra Dahlström och Rebecka Liljeberg till Filmsveriges hetaste kvinnliga skådespelerskor. Det handlade om tajmning, tur och skicklighet - precis som det ska vara när någonting blir riktigt framgångsrikt.

Fucking Åmål handlar om Agnes vars liv är ledsamt och hon saknar vänner. Hon bor med en snäll mamma och pappa i en vanlig familj och är i hemlighet förälskad i Elin som är populär och har hånglar med hur många som helst. Men Elin är trött på det mesta och en rebellisk tonåring som lever tillsammans med sin äldre syster Jessica. Johan Hulth är killen som fortfarande åker moppe trots att han går i gymnasiet, och så är han dessutom också kär i Elin och kompis med Markus som är ihop med Jessica. Kring dessa fyra karaktärer utspelar sig filmen.

När jag såg Fucking Åmål tyckte jag det var en smått fantastisk svensk film direkt efteråt. Idag är svenska publiken trötta på fjortisfilmer om folk som mår dåligt; och Fucking Åmål skiljer sig inte mer än att den i alla fall har bättre karaktärer, lite fräcka repliker och Moodysson personliga regi på det hela. Sedan blev det en mediekarusell av alltihopa och det handlade egentligen mer om att Filmsverige fått en ny fräck film än hur bra det egentligen var; och när världens 100 bästa filmer utsågs av diverse tidningar fanns Fucking Åmål med på den sista platsen. Fucking Åmål skapade helt enkelt någonting mer än filmen och även om den än idag känns trovärdig gav tiden också lite mer perspektiv och rättvisa på det hela.

Det är alltid tufft att i recensioner som skrivs flera år efteråt påpeka fel och säga att en film är väldigt överskattad och att den inte alls är lika bra som när den kom och frågan är om man ska sätta sitt första intryck som allra starkast eller hur en film upplevs när man sett den ett par gånger. Kan man bara hitta en balans i det här tror jag man kan vara rätt ärlig mot filmer - för sätter man Alla filmer i tiden finner man nog att det mesta är väldigt överskattat. Således är Fucking Åmål fortfarande den där ganska charmiga filmen om tonåringar med kärleksproblem och minnesvärda karaktärer. Om det sedan är så bra att huvudrollsinnehavarna och Moodysson var värda sina guldbaggar och regissören kunde skjutsa på sin film ytterligare med ett av tevehistoriens största utspel kan man också diskutera.

För det finns ju någonting med Fucking Åmål - om det sedan beror på mest att den var först eller att den är bra låter jag vara osagt. Och filmer som ska spegla en period i tonåringars liv har ju alltid svårt att bli tidlösa; men för alla de som befann sig på skolor liknande Agnes och Elin, med bekymmer liknande dem och var i rätt ålder i en tid när Fucking Åmål kom spelar det heller inte så stor roll att skådespeleriet i filmen är ganska taffligt nu när man ser om det, att den dokumentära grovkorniga känslan mer känns som brist på budget och teknik och att det egentligen inte är så bra som vi tyckte då.

Vissa saker ger avtryck av fler anledningar än att det helt enkelt bara är en bra film.

- Recenserad 22 augusti 2005 av parantes -

1. Little Fockers