Recension: Kingdom of Heaven

Kingdom of Heaven

Kingdom of Heaven

Action & Äventyr från 2005
Recenserad 5 maj 2005 av Igor

Under 1100-talets misär i Europa, då människor begav sig av i massor till det heliga landet för att finna lycka och förlåtelse för sina synder (som den dåvarande påven utlovade att de skulle få), återvände en man Godfrey of Ibelin (Liam Neeson) tillbaka från det nästan hundra år gamla kristna riket Jerusalem till sina hemtrakter i Frankrike, för att finna sin oäkta son. En son vid namn Balian (Orlando Bloom) som han inte kände och som inte var något mer än en smed. När de två möts för första gången så befinner sig den unga smeden i en mörk nihilistisk tillvaro efter att hans eget barn avlidit och hans fru begått självmord överkommen av sorgen. Balian förkastar Godfreys inbjudan till att följa med honom tillbaka till Jerusalem, men när han därefter talar med byns präst så utvecklar sig hela handlingen åt ett annat håll. Prästen berättar för Balian att hans fru nu brinner i helvetet (eftersom hon begick självmord) och att det enda sättet som hennes synder kan förlåtas på är om Balian går på korståg. Prästen fortsätter med att förolämpa Balian och berättar vidare om hur de huggit av hennes huvud innan de begravit henne, och när det senare även visar sig att han dessutom stulit ett kors som Balians fru ägt så brister den unga smedens gränser och han mördar prästen.

Med inget annat val än att avrättas för sitt brott eller att söka upp sin far, så väljer Balian det senare och flyr bort från byn. När han finner fadern på vägen mot hamnarna, därifrån skepp seglar mot kungariket Jerusalem, söker han finna om det är sant att han kan få sina och sin frus synder förlåtna. Fadern förtäljer om att de kan finna svaret tillsammans, men till slut så blir det ändock Balian själv som får söka svaret då fadern avlider innan resan och överlämnar sitt svärd och titel till sonen.

Balian motiverad med att finna frid och förlåtelse möter i Jerusalem ett kungarike i fred där kristna, muslimer och judar lever tillsammans under den kristne kungen Baldwin (Edward Norton). Freden i riket är dock inte i någon vidare stabilitet då landet utifrån hotas av saracenernas väldiga arméer leda av Saladin (Ghassan Massoud) och inifrån av nytillkomna korsfarare som inget annat vill göra än att gå ut i krig mot Saladin. Baldwin lyckas balansera de inre krafterna och uppehålla en fred med Saladin, men hans tid börjar lida mot sitt slut då han har spetälska och tvingas genom hela filmens gång bära på en mask för att dölja sitt deformerade anlete. Balian möter även kungens syster Sibylla (Eva Green) som berättar att hon högt prisade hans far, och lika snart så börjar hon även beundra Balian som svurit sin far att tjäna landets kung och folk.

Den bräckliga freden mellan Baldwin och Saladin börjar hotas när en av de ledande männen i kungariket Jerusalem, Reynald de Chatillon (Brendan Gleeson), stöd av Guy de Lusignan (Marton Csokas) Sibyllas man, börjar ansätta muslimska karavaner. Det hela leder nästan till att ett krig utbryter, men till slut så lyckas ändå Baldwin och Saladin mäkla fred. Saladin som själv precis som Baldwin måste balansera inre krafter som vill dra ut i krig mot de kristna.
När Baldwin känner att hans tid börjar nalkas mot sitt slut kallar han till sig Balian och talar om för honom att det enda sättet som freden kan bestå i kungariket efter hans död är om Guy de Lusignan mördas och Balian gifter sig med Sibylla. Balian motsäger sig att göra detta som han anser är orätt och när kungen till slut dör så blir hans syster Sibylla ny drottning och den krigshetsande Guy de Lusignan ny kung.

Krig utbryter snart och även Saladin tvingas ta råd av de egna krigshetsarna. Dock så behåller han det sinne utav klokt ledarskap som enbart han och den avlidne Baldwin hade. Kriget slutar i katastrof för den kristna sidan och i slutet så tvingas Balian som den enda närvarande utav de högsta ledarna i kungariket försvara staden Jerusalem emot Saladins överväldigande styrkor.

En av de största rädslorna människor hade innan filmen släpptes var att den antigen skulle ta de kristnas sida och visa muslimerna som de onda, eller tvärtom ta muslimernas sida och visa de kristna som de onda. Detta tankesätt kan med ens förkastas då Ridley Scott väljer att ta en så neutral inställning som möjligt till det hela. Han visar istället de båda sidornas inre politiska bataljer mellan krigshetsare och de som strävar efter fred folken emellan. Baldwin och Saladin ses som de två personer med störst integritet och är även dem två karaktärer som är lättast att sympatisera med.
Balian som själv står på Baldwins sida så länge denne lever har sina egna mål och motiv som kommer i stridigheter med politiken i landet. Så som Sibylla formulerar det i filmen så vill Balian inte ens göra lite ondska för ett större gott. Karaktärens motiv kan kanske vara lite svåra att känna igen sig i, i dagens värld men under medeltidens korståg så var syndens förlåtelser det som motiverade människor att bege sig till mellanöstern. Den enda skillnaden mellan Balian och det stora antalet andra människor som begav sig av var att han till skillnad från dem såg till likheterna istället för skillnaderna olika folkgrupper och religioner emellan. Eller som Balian själv säger efter att ha sett muslimska män be till gud: ”Deras böner är desamma som våra.”

Filmens andra styrka är något som ligger Ridley Scott varmt om hjärtat, nämligen de visuella aspekterna. Varje bild under filmens gång är in i minsta detaljerad. Kostymerna, scenografin, fotot och alla de andra tekniska detaljerna i filmen är precis, om än inte ännu bättre gjorda än i Scotts förra epos film Gladiator. De visuella effekterna används ganska sparsamt, eller är kanske mer omärkta än i andra sådana filmer, vilket är positivt hur som helst. Det kanske mest makalösa kring allt detta var nog ändå rekonstruktionen av det gamla Jerusalem, vilket förmodligen är en av de största uppbyggda scenografierna till en film.

Skådespelarna i filmen är också väl värda att nämnas. Orlando Bloom skiner inte i huvudrollen, men han är ändå mer än kapabel till att axla sin något tillbakadragna karaktär. De av skådespelarna som istället glänser som mest är bland annat Edward Norton, vars anlete man aldrig får se (i alla fall det anlete man känner igen), Jeremy Irons som Tiberias, Ghassan Massoud och kanske framför alla dessa nykomlingen Eva Green som Sibylla. Liam Neeson gör också en bra rollprestation i sin mentor roll som Balians far, men han är tyvärr inte med i filmen mer än i början. Förutom Massoud så gör även Alexander Siddig ett bra framförande av skådespelarna på den muslimska sidan och hans karaktärs förhållande med Orlando Blooms, Balian kan inget annat än påminna om Lawrence av Arabien och förhållandet mellan T. E. Lawrence (Peter O’Toole) och Sherif Ali (Omar Sharif).

Filmen i sin helhet är i den klassen av moderna episka filmer såsom Braveheart och Gladiator, med någonting som faktiskt urskiljer och gör den ännu bättre än dessa två filmer. Samtidigt som den har samma hjärta som Braveheart och Gladiator, så har den även en hjärna som gör den mer värd att se än någon annan film på senare år. Om den inte redan nu är en nutida klassiker så lär den i alla fall bli det inom sin tid. Speciellt med tanken på att Ridley Scott (Director’s Cut fadern), har ungefär en timme med extramaterial liggande på något klippningsgolv som bara väntar på att släppas.

- Recenserad 5 maj 2005 av Igor -

1. Blue Valentine
2. Kärlek på italienska