Recension: Troja

Troja

Troja

Action & Romantik från 2004
Recenserad 10 juni 2004 av Igor

Troja är en film inspirerad av Iliaden och andra mytologiska verk kring historien om staden Troja. Det kanske första som man bör säga är att filmen i sig just endast är inspirerad av Iliaden och inte baserad på den. Filmen börjar nämligen något tidigare än Homeros Iliaden och slutar dessutom senare, där den även tar upp den trojanska hästen som Homeros aldrig skrev om. De flesta av de legendariska grekiska myterna inkluderade alltid gudar som aktivt deltog i människornas värld. Wolfgang Petersen har med Troja valt att följa en annan väg. Om Homeros Iliaden i själva verket var inspirerad av en verklig händelse hur hade den i sådana fall sätt ut? Det första som Petersen ser till att göra är att förflytta gudarna från en aktiv roll till att endast dyka upp som symboler i människornas ord. På detta sätt så blir själva historien mer mänsklig då karaktärerna inte enbart blir brickor i ett spel gudarna emellan, utan riktiga människor som själva styr sina öden. Det andra som Petersen ser till att göra är att använda historien om Paris och Helenas förälskelse som ett startskott till det krig som kommer istället för den enda anledningen till att kriget utkämpas. Forskare är ännu inte säkra på om det trojanska kriget verkligen någonsin tagit plats. Om det skulle ha gjort det så känns det som om Petersens berättelse skulle ha legat närmare sanningen än Homeros.

Tillbaka till själva filmen. Handlingen börjar med att Prins Paris (Orlando Bloom) av Troja beger sig tillsammans med sin bror Kronprinsen Hektor (Eric Bana) till staden Sparta för att där förhandla med Konung Menelaos (Brendan Gleeson). Paris blir som de flesta känner till där kär i Menelaos fru, den sköna Helena (Diane Kruger) och till slut så övertygar Paris henne att följa med honom tillbaka till Troja. Detta blir startskottet för det trojanska kriget. När Menelaos får reda på att Helena inte längre är kvar i Sparta beger han sig med ens till staden Mykene där Konungen över konungar Agamemnon och till lika Menelaos bror har sitt säte. Agamemnon (Brian Cox) är en girig och maktlysten kung och använder sig av sin brors olycka till att utvidga sin egen makt. Men för att lyckas göra detta så behöver han en person, en ledare som han tack vare vunnit de flesta av sina förra krig. Han måste ha med sig Achillevs (Brad Pitt) den fruktade krigaren. Achillevs blir spådd av sin mor som säger honom att om han följer med i detta krig så kommer han att vinna stor berömmelse och människor kommer att komma ihåg hans namn i evigheter. Men med denna framgång så kommer även hans fall infinna sig i slutet av kriget. Driven av sin lust för att vinna ära så bestämmer han sig ändå att följa med i kriget mot Troja. En stor flotta på över 1000 skepp seglar över det egeiska havet och landar så småningom på Trojas kuster.

Resten av filmen utspelar sig under själva kriget där många av detaljerna stämmer väl överens med Homeros Iliaden, medan andra är något omkastade och annorlunda. Utan att förstöra för mycket av själva filmen så säger jag inte mer än så. Filmen passar att ses av både killar och tjejer, men det syns att de lagt ner arbete på att försöka locka fler tjejer att se filmen med halvnakna män, främst Brad Pitt och Orlando Bloom.
Till skillnad från andra filmer som gjorts kring legenden om Troja så är inte själva kärleken mellan Paris och Helena huvudhandlingen i filmen så som man skulle kunna tro, utan bataljen mellan Achillevs och Hektor och dessa två hjältars slutliga öden. Båda rollerna spelas otroligt bra av Brad Pitt och Eric Bana även om Bana överglänser Pitt såväl som alla andra i ensemblen. Skådespelet rakt igenom ensemblen är faktiskt väldigt bra, allt ifrån den maktlystne Agamemnon spelad av Brian Cox till den maktlöse kung Priamos av Troja spelad av den fantastiske Peter O'Toole, till faktiskt även Paris spelad av Orlando Bloom. Av de filmer som Bloom hittills medverkat i så gör han sin främsta insatts i denna film.
Av de andra birollerna så är det Sean Bean som Odysseus som glänser mest. En fråga som många ställt sig efter filmen är ”Varför inte låta Bean spela Odysseus i en Odyssén film?” Detta är faktiskt något som även jag skulle ha velat se. I Troja så är Odysseus endast en biroll, men en otroligt välspelad sådan. Sean Beans Odysseus är tillsammans med Banas Hektor den karaktär som håller uppe moralen i de två stridande lägren och som vinner över tittarnas sympatier mer än några andra karaktärer i filmen. Av de kvinnliga skådespelarna så är det faktiskt inte Helena (Diane Kruger) som skiner mest utan två andra biroller Briseis (Rose Byrne) och Andromache (Saffron Burrows), Hektors fru. Filmen är fullspäckad med känslosamma scener som alla av skådespelarna hanterar väl, ett exempel på detta är scenerna mellan Hektor och Andromache, men samtidigt så manuset kan vid vissa av dessa tillfällen kännas något opassande, vilket i sin tur förstör något av stämningen.

Av de andra aspekterna i filmen så är det som är mest värt att nämna är de tekniska detaljerna som är väldigt bra, så pass bra att man ibland förundras över hur tekniken utvecklas. Likt i alla andra episka krigs filmer så är ljudet och musiken något viktigt och som tur även bra i Troja. Krigsscenerna är väldigt realistiska och görs så ännu mer av ljudet. Känslorna förmedlas även bra av musiken gjord av James Horner som tidigare skrivit musik till filmer som Braveheart, Titanic och A Beautiful Mind. Så som många andra filmer nuförtiden så använde sig även Troja av visuella effekter i detta fall för att kunna göra massarméer på 50000 man. Statister fanns det gott om i filmen, flera tusen faktiskt, mer än vad många andra filmmakare nuförtiden bekymrar sig om att ha. Där de används så fungerar just effekterna på ett sådant bra sätt att man faktiskt inte märker av dem utan istället förundras storleken på slagen. Förutom de stora slagen så är det duellerna hjälte mot hjälte som överskuggar allt och som faktiskt är så pass bra gjorda att de förmodligen överträffar majoriteten av andra filmer som försökts sig på samma tema.

Sammantaget så kan man säga att filmen är väldigt välgjort och mycket värd att se, men ändå inte i samma klass som andra historiska epos som Gladiator och Braveheart, mycket på grund av att den till skillnad från dessa två andra filmer försöker få tittaren att sympatisera med ett flertal karaktärer på två sidor av ett krig. Något som visar sig vara väldigt svårt och som Troja till stora delar lyckas med att göra, men ändå inte till sin fullo. Slutet avrundas på samma sätt som filmen öppnas, genom Sean Beans stämma. Den sista frasen som man hör hyllar de båda sidornas tragiska hjältar och även historien som filmen är inspirerad av. "Let them say I lived in the time of Hector, Tamer of Horses. Let them say I lived in the time of Achilles."

- Recenserad 10 juni 2004 av Igor -

1. Arthur och Maltazard
2. Män som hatar kvinnor