Recension: Gladiator

Gladiator

Gladiator

Action & Drama från 2000
Recenserad 7 april 2004 av Igor

I början av filmen så är Maximus Decimus Meridius (Russell Crowe) en framgångsrik general, i kriget mot de germanska stammarna, vid den avlägsna norra gränsen av det Romerska Imperiet. Han är dessutom en av de män som står riktigt nära kejsaren Marcus Aurelius (Richard Harris). Maximus besegrar en av de sista germanska stammarna och hoten mot romarriket, samtidigt som kejsaren själv i bakgrunden övervakar slutet på sin flera års långa kampanj. Vid denna tidpunkt så anländer kejsarens son Commodus (Joaquin Phoenix) och dotter Lucilla (Connie Nielsen) från Rom för att hylla sin fars framgång. Men samtidigt så är det inte den enda anledningen till att den maktgalne sonen Commodus anländer. Han ser här sin chans att överta sin fars titel, då fadern till synes är vid dålig hälsa. Kejsaren är dock inte sen med att inse att hans son är helt oduglig till att leda ett kejsardöme vilket gör att han istället utnämner generalen Maximus till sin efterträdare och protektor av riket för en kort tid innan Senaten slutgiltigt ska få hela makten, och transformera om riket till en republik. Detta sker dock i det dolda vilket i sin tur leder till att ingen får reda på det, för samma natt som Maximus blir utnämnd till kejsarens efterträdare så avlider Marcus Aurelius för Commodus händer. Kejsarsonen tar sin chans och utnämner sig själv till kejsare samtidigt som han ser till att skicka ut soldater för att avrätta sin enda konkurrent, Maximus.

Maximus lyckas fly ifrån avrättningen utan att Commodus får reda på det innan han gör sin väg tillbaka till sin familj och hem i Spanien, som han sedan länge varit tvungen att vara borta ifrån. Till sin förfäran får han se att Commodus soldater hunnit förre honom. Hela gården vid hemmet ligger nerbränd och både Maximus fru och son är avrättade av de romerska soldaterna. I förtvivlan och utan hopp faller han till marken vid gården sörjandes över allt han haft och förlorat.
När han sedan vaknar inser han snabbt att han inte längre är hemma vid gården. Istället så är det så att han vaknar upp i ett ökenlandskap tillfångatagen av slavhandlare som passerat den nerbrända gården och där funnit Maximus liggandes på marken. Genom den solheta öknen i norra Afrika förs slavarna in till en stad där de dugligaste säljs till att vara gladiatorer. Bland dessa sålda till att vara gladiatorer så är Maximus en av dem. Genom krig och elände hade han gått genom hela sitt liv och erfarenheten av detta och målmedvetenheten att hämnas sin fru och son ser till att hjälpa Maximus fram genom gladiatorspelen med livet i behåll. Snabbt blir han dessutom en publikfavorit.

Maximus kämpar sig fram genom olika gladiatorspel tills en dag kommer då han får kämpa i självaste Colosseum i Rom där Commodus, kejsaren av hela Romarriket håller till. Genom alla de andra mindre gladiatorspelen hade han redan gjort sig ökänd genom hela riket odödlige gladiatorn under namnet "Spanjoren". Till och med självaste Commodus börjar fascineras av honom helt omedveten om att det är samma man som han försökt att avrätta. "Spanjoren" lyckas med att vinna ännu större berömmelse hos publiken i Rom till sådan stor utsträckning att Commodus väljer att träffa honom öga mot öga. När de träffas och Maximus avslöjar sin riktiga identitet kan Commodus inte tro sina ögon. Mannen vars familj han hade dödat och den ende man som han fruktade var fortfarande vid liv.

Intrigen i filmen tätnar och en högst intressant maktkamp börjar utspela sig. Commodus börjar känna fruktan för pöbeln i Rom och vågar inte avrätta den högst populäre gladiatorn Maximus. Samtidigt så försöker vissa senatorer, leda av senator Gracchus (Derek Jacobi) och Lucilla, Commodus syster, utnyttja Commodus fruktan för pöbeln för att tvinga honom släppa Maximus från fångenskapen. Maximus ska nämligen sen när han är fri avsätta Commodus och lämna tillbaka makten till senaten, är det tänkt. Senatorernas planer misslyckas dock då kejsaren lyckas ta reda på dem och allting går åt fördärvet. Ännu vågar sig emellertid inte kejsaren mörda Maximus utan tvingar istället honom till en duell, dem två emellan, i Colosseum, framför en entusiastisk publik. Självklart så ser till att göra förhållandena i duellen orättvisa genom att skada gladiatorn förre striden. Maximus får däri en chans (om än inte stor) till hämnd för mordet på sin familj och på den högst älskade gamle kejsaren Marcus Aurelius.

Skådespelet rakt igenom hela filmen håller högsta världsklass. Det är dock ändå värt att notera att filmen först och främst är Russell Crowes show, med hans subtila agerande som gör honom till en av sin generations bästa skådespelare. Förutom Crowe så överraskar kanske Joaquin Phoenix en smula med att samtidigt som han spelar den ondskefulle galningen som publiken är menad att hata, även får tittaren till att känna någon sorts sympati och förståelse för hans känslor som tillslut leder till hans fördärv. Connie Nielsen övertygar i sin roll som den förståndiga systern till Commodus som helst vill se makten överlämnad till senaten men även de äldre rävarna Richard Harris och Oliver Reed, som Proximo, gladiatorernas ägare håller god standard.
Det som regissören Ridley Scott lyckas bäst med i filmen är att återskapa den romerska världen, med spektakulära visuella effekter och enastående scenografi, samtidigt som han rakt igenom filmen lyckas hålla spänningen uppe och får tittaren att känna igen sig i Maximus olycksaliga situation. En detalj utöver det andra, som är värt att påpeka i filmen är Hans Zimmers svulstiga soundtrack musik som bidrar till den med svepande känslan filmen framkallar.
Som en helhet så är filmen mycket välgjord och sveper med sig tittaren på samma sätt som den fem år äldre Mel Gibson filmen Braveheart lyckas göra. Ridley Scott är då inte direkt någon ny man till att regissera bra filmer. Han har tidigare bland annat regisserat välkända filmer såsom Alien, Blad Runner och Thelma och Louise. Gladiator tillsammans med Braveheart är återkomsten av de gamla historiska eposen à la Ben-Hur, endast med skillnaden att de är mycket bättre än de gamla. Gladiator är ämnad till att bli 2000-talet första framtida filmklassiker.

- Recenserad 7 april 2004 av Igor -

1. Motstånd
2. Änglavakt