Recension: Braveheart

Braveheart

Braveheart

Drama & Krig från 1995
Recenserad 7 mars 2004 av Igor

Som ung så får den skotske pojken William Wallace genomleva sin fars och brors död. De skyldiga till morden är engelsmännen och deras konung Edward I (Patrick McGoohan). Den engelska konungen ville med alla medel kuva skottarna och stoppa dem från att bryta sig ut ur kungariket. Vid sin fars och brors begravning så får William träffa sin farbror Argyle (Brian Cox) och även en flicka som skulle komma att spela stor roll i hans liv. Då den unge William står och sörjer för de döda stiger den lilla flickan Muron fram och överlämnade en blomma till honom som han aldrig skulle komma glömma. Efter begravningen tar Argyle med sig den unge William bort ifrån hans gamla hem, för att istället själv ta hand om honom, och genom åren uppfostra honom till en lärd man (med bland annat språkkunskaper i latin).

Då William Wallace (Mel Gibson) växer upp och blir en man reser han tillbaka till sina gamla hemtrakter för att söka upp Muron (Cathrine McCormack). Även hon har växt upp och det tar inte lång tid innan de blir förälskade i varandra. De två gifter sig i smyg i en skog med endast en präst som vittne för att inte hennes föräldrar skulle veta något. Allting verkade vara frid och fröjd tills den dag kommer då engelskmännen åter blandar sig in i leken.

En dag då Muron som alltid arbetar i den lilla byn, så blir hon överfallen av en engelsk soldat som försöker våldta henne. Hon gör motstånd och lyckas till slut fly för en stund, men snart så tillfångatas hon ändå och avrättades mitt i byns torg. Då Wallace blir medveten om vad som har hänt kan varken han själv eller någon annan kontrollera hans vrede. Till en början så anfaller han själv den engelska militära utposten vid byn men det tar inte lång tid innan allt fler skottar gör honom sällskap, i att slå tillbaka sina förtryckare. Utposten erövras och mannen som avrättat Muron dödas kallblodigt av Wallace. Därefter så tar det inte långt tid innan ryktet om William Wallace, mannen som slog tillbaka engelskmännen, sprider sig. Med allt som han någonsin älskat taget av engelskmännen står han nu som ledare för de rebelliska skottarna mot den engelska konungen Edward I.

Seger efter seger följer för Wallace och hans rebelliska skottar, och även den annars så korrupta skotska adeln och framförallt en utav dem, Robert de Bruce (Angus McFadyen) börjar se sig inspirerade av Wallaces uppror. Robert splittras mellan Wallaces mod och hjältedåd, och sin egen dödssjuke far politiska ambitioner. Att ta ställning emot den engelske konungen är nämligen enligt den gamle ett politiskt självmord. Wallace fortsätter att vinna strid efter strid, och erövra stad efter stad med adelns stöd innan de slutligen visar sin korrupta vana och återigen mutas av den engelska kungen. Adelsmännen visar sig vara förrädare och Wallace tillfångatas och överlämnas till den kung Edward I.

1995 återupplivade Mel Gibson genren med historiska filmer, och med vilket brak han gjorde det. Berättelsen är i grund och botten ganska simpel, och väldigt värt att påpeka inte alls lik några riktiga historiska dokument. Om man ser filmen som ett försök till historia, så är den inte mycket till hjälp, men om man ser den för vad den är, en film, så är den utav högsta kaliber. Gibson som både spelar huvudrollen och regisserar filmen visar sig vara lika duglig till det båda, om än inte kanske något bättre som regissör. Tittaren får följa med William Wallace enda från hans barndom, genom hela hans liv, vilket ganska snabbt gör att man fästs vid huvudrollen och sympatiserar med honom.

Miljöerna är väldigt bra skapade (så som de borde vara när det är filmer utav den här storleken) och man förs rakt tillbaka till en tid och en plats där man kan förstå skottarnas olyckliga position. Fotot bidrar även med känslan av Skottland med sina svepande bilder utöver högländerna.

Det som filmen kanske allra mest är känd för är sina verklighetstrogna och blodiga krigsskildringar. Huvuden blir krossade, lemmar avhuggna och allt möjligt som följer med på köpet i ett slag under medeltiden. För de allra känsligaste tittare så kan det vara värt att se bort, men för oss andra, så bidrar detta endast till att förhöja kvaliteten av en bra krigsfilm.

Skådespelarna i filmen är för det mesta skottar, förutom Mel Gibson som ibland verkar ha lite svårt med dialekten. Gibson lyckas dock ändå bära filmen på sina axlar även om han varken är känd för att vara en av världens bästa skådespelare, eller riktig lyckas visar någon Oscarkvalitet i denna. Av de skådespelare som får mindre tid framför kameran så är det Angus McFadyen som dominerar med sitt skådespel, som den splittrade adelsmannen Robert de Bruce. Filmen är sammantaget högst engagerande och i bakgrunden hörs hela tiden James Horners makalösa musik som ger det lilla extra till varje scen. Detta är endast Gibsons andra film som regissör, men han klarar av sitt nyfunna jobb på ett mer än galant sätt och skänker oss tittare ett historiskt äventyr utöver det vanliga och en modern klassiker om en hjälte som kämpar för frihet och mot förtryck.

- Recenserad 7 mars 2004 av Igor -

1. Baby Mama
2. Män som hatar kvinnor